Sekundniki na trasie W-Z - miasto montuje liczniki czasu, by poprawić przejazd

2 min czytania
Sekundniki na trasie W-Z - miasto montuje liczniki czasu, by poprawić przejazd

W Piotrkowie Trybunalskim trwają instalacje sekundników na sygnalizacjach wzdłuż trasy W-Z. To część większego planu wdrożenia inteligentnych systemów transportowych, który ma przynieść kierowcom bardziej płynny ruch i wprowadzić element „Zielonej fali”. Wokół prac pojawiają się już pytania o wpływ na pieszych i o to, które przejścia mogą zniknąć w imię lepszej organizacji ruchu. Reporter obserwuje zmiany w mieście i rozmawia z urzędnikami o dalszych krokach.

  • Gdzie pojawiły się nowe liczniki i ile ich jest
  • Koncepcja ITS i zapowiadana „Zielona fala” - co to oznacza dla miasta

Gdzie pojawiły się nowe liczniki i ile ich jest

Miasto informuje, że na odcinku trasy W-Z montowanych jest ponad 20 sekundników. Pierwsze urządzenia zamontowano na skrzyżowaniu al. 3 Maja z Al. Kopernika, następnie pojawiły się przy ul. Sienkiewicza, a kolejne trafiły na skrzyżowanie Al. Sikorskiego z ul. Kostromską. Wcześniej na sygnalizatorach wiszących oraz stojących przy rondzie zamontowano już 12 czasomierzy na skrzyżowaniu al. Concordii i Al. Sikorskiego, a dodatkowe 8 trafiło na skrzyżowanie Al. Sikorskiego i Al. Armii Krajowej. Montaż sekundników jest postrzegany jako element większej reorganizacji ruchu w mieście.

Koncepcja ITS i zapowiadana „Zielona fala” - co to oznacza dla miasta

Według Adama Baka, inżyniera miasta, istnieje już wstępna koncepcja wdrożenia ITS dla całego Piotrkowa Trybunalskiego. W ramach tego rozwiązania planowane jest rozszerzenie systemu na kolejne skrzyżowania oraz wyposażenie przejść dla pieszych z sygnalizacją w sekundniki. Jedną z zapowiedzi jest wprowadzenie „Zielonej fali” - systemu mającego zwiększyć płynność ruchu na głównych ciągach. Decyzje o zmianach były konsultowane z radami osiedli i mieszkańcami przy trasie W-Z, którzy zgłaszali m.in. propozycje likwidacji niektórych przejść, by poprawić przepustowość.

Mieszkańcy mogą liczyć na bardziej przewidywalne sygnalizacje - sekundniki ułatwiają odmierzenie czasu oczekiwania i decyzję, czy lepiej zatrzymać się, czy zdążyć dojechać na zielone. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo pieszych: likwidacja niektórych przejść poprawi płynność, ale wydłuży dystans dojścia do najbliższych przejść. Kierowcy powinni obserwować zmiany i stosować się do nowych oznakowań, a piesi - korzystać z wyznaczonych przejść i zwracać uwagę na sygnalizację.

Miasto zapowiada, że montaż sekundników to dopiero etap wprowadzania ITS - dalsze inwestycje będą planowane i realizowane etapami zgodnie z opracowaną koncepcją.

na podstawie: UM Piotrków Trybunalski.

Autor: krystian