Hulajnoga elektryczna — przepisy, prędkość 20 km/h i mandaty. Co musisz wiedzieć

Hulajnoga elektryczna w mieście może skrócić drogę do pracy i ominąć korki — ale tylko gdy jeździsz zgodnie z przepisami. Sprawdź, jakie reguły obowiązują od 20 maja 2021 roku, kto i gdzie może korzystać z e-hulajnogi, jakie wyposażenie jest obowiązkowe oraz jakie błędy najczęściej kończą się mandatem — praktyczny przewodnik dla mieszkańców Warszawy.
- Warszawa: jak i gdzie poruszać się hulajnogą, żeby nie narazić się na mandat
- Kontrole, wyposażenie i mandaty — na co zwracają uwagę policjanci w Warszawie
Warszawa: jak i gdzie poruszać się hulajnogą, żeby nie narazić się na mandat
Od 20 maja 2021 roku hulajnoga elektryczna w prawie drogowym została potraktowana jak pojazd — to wpływa na to, kto i w jakich warunkach może nią jeździć. Osoby pełnoletnie (powyżej 18 lat) nie potrzebują dokumentów uprawniających do ruchu. Młodzież w wieku 10–18 lat powinna mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 albo T. Dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą korzystać z e-hulajnogi na drogach publicznych ani chodnikach — dozwolone jest jedynie użytkowanie w strefie zamieszkania i wtedy wyłącznie pod nadzorem osoby dorosłej.
Podstawowa zasada ruchu dla użytkowników hulajnóg to korzystanie z dróg dla rowerów, gdy są dostępne. Tam też obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Jeśli droga dla rowerów nie występuje, można poruszać się jezdnią jedynie wtedy, gdy obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h — i nadal nie przekraczać 20 km/h. Jazda po chodniku jest dopuszczalna tylko w wyjątkowych sytuacjach (brak drogi rowerowej i odpowiedniej jezdni); w takim przypadku trzeba zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszym i dopasować prędkość do ich tempa.
Przez przejście dla pieszych nie wolno przejeżdżać na hulajnodze — należy zejść z pojazdu i przeprowadzić go pieszo. To jedna z najczęściej pomijanych, a jednocześnie ważnych reguł bezpieczeństwa.
Kontrole, wyposażenie i mandaty — na co zwracają uwagę policjanci w Warszawie
Hulajnoga elektryczna musi mieć podstawowe elementy techniczne: światła przednie i tylne, elementy odblaskowe, sprawny hamulec oraz sygnał dźwiękowy (np. dzwonek). Policja przypomina również o zakazie korzystania z telefonu podczas jazdy oraz o zakazie przewożenia innych osób, zwierząt czy ładunków oraz ciągnięcia innych pojazdów.
Jazda pod wpływem alkoholu jest surowo zabroniona i karana wysokimi mandatami — podobnie jak inne wykroczenia. W praktyce policjanci najczęściej wystawiają mandaty za korzystanie z telefonu w czasie jazdy, przewożenie pasażerów czy prowadzenie po spożyciu alkoholu. Kary finansowe zaczynają się od kilkuset złotych i mogą sięgać nawet 2 500 zł, w zależności od rodzaju przewinienia.
Właściciele hulajnóg powinni też pamiętać o konsekwencjach modyfikacji lub użytkowaniu urządzeń, które konstrukcyjnie przekraczają prędkość 20 km/h — takie pojazdy mogą zostać uznane za niedopuszczone do ruchu, co również wiąże się z sankcjami.
Jeśli chodzi o parkowanie, najbezpieczniej jest zostawiać hulajnogę w wyznaczonych miejscach. Gdy ich brak, pojazd należy ustawić równolegle do krawędzi chodnika tak, aby pozostawić co najmniej 1,5 m swobodnej przestrzeni dla pieszych. Niewłaściwie zaparkowana hulajnoga może zostać usunięta przez Policję lub straż miejską — a koszt jej usunięcia obciąży właściciela.
Zachowując te zasady — prędkość do 20 km/h, korzystanie z dróg dla rowerów, ustępowanie pieszym, prawidłowe wyposażenie i parkowanie oraz unikanie telefonu i alkoholu podczas jazdy — poruszanie się hulajnogą może być szybkie i bezpieczne zarówno dla użytkownika, jak i dla innych uczestników ruchu.
Na podst. KMP w Piotrkowie Trybunalskim
Autor: krystian