Władze miasta zdecydowały o rezygnacji z Piotrkowskiego Roweru Miejskiego, co jest rezultatem znaczącego spadku zainteresowania oraz wysokich kosztów utrzymania systemu. Mieszkańcy mogą jednak liczyć na nowe inwestycje w infrastrukturę rowerową, które mają na celu poprawę jakości transportu w mieście.
Wysokie koszty i spadające zainteresowanie
Analiza statystyk i ich konsekwencje
Nowe inwestycje i przyszłość transportu miejskiego
Wysokie koszty i spadające zainteresowanie
Decyzja o zakończeniu funkcjonowania Piotrkowskiego Roweru Miejskiego została podjęta na podstawie analizy kosztów oraz liczby wypożyczeń, które drastycznie spadły w ostatnich latach. Z danych wynika, że w 2023 roku system odnotował zaledwie 3 787 wypożyczeń, co stanowi znaczny spadek w porównaniu do lat poprzednich, kiedy to liczba ta wynosiła odpowiednio 15 104 w 2021 roku oraz 13 344 w 2022 roku. Wysoka jednostkowa dopłata, która wynosiła ponad 80 zł za jedno wypożyczenie, nie pozostawiała wątpliwości co do dalszego sensu utrzymywania systemu.
Analiza statystyk i ich konsekwencje
Władze miasta zwróciły uwagę na to, że już w 2020 roku, w okresie pandemii, liczba wypożyczeń była relatywnie niska, ale w 2023 roku spadek ten stał się dramatyczny. Zmiany w systemie, które miały miejsce w poprzedniej kadencji, takie jak redukcja liczby stacji i rowerów, mogły przyczynić się do spadku zainteresowania. W pierwszej części 2024 roku prognozy wskazują na dalszy spadek, szacując jedynie 3 018 wypożyczeń. Prezydent Juliusz Wiernicki podkreśla, że "taka relacja kosztów do korzyści jest nie do przyjęcia, szczególnie w kontekście innych, pilnych potrzeb budżetowych miasta".
Nowe inwestycje i przyszłość transportu miejskiego
Pomimo rezygnacji z dotychczasowego systemu, władze miasta planują przeznaczyć zaoszczędzone środki na rozwój infrastruktury rowerowej. W planach jest rozbudowa sieci ścieżek rowerowych oraz instalacja nowych stojaków, co ma na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców korzystających z rowerów. Miasto nie wyklucza również możliwości współpracy z innymi operatorami, którzy mogliby wprowadzić system rowerowy w formie komercyjnej. Jak zauważa prezydent Wiernicki, "oszczędności wynikające z tej decyzji zostaną wykorzystane na projekty, które przyniosą większe korzyści mieszkańcom miasta".
Na podst. UM Piotrków Trybunalski