DSC_9701
Kolejnych 7 nowych autobusów wyjechało w środę (27.09) na ulice naszego miasta. Są to zeroemisyjne autobusy elektryczne, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach.
Pierwsze elektryczne autobusy na ulice naszego miasta wyruszyły dzisiaj (27.09) od samego rana. Zajmą one miejsce najbardziej wysłużonych pojazdów, które w swoim taborze posiada spółka MZK. Swoją pierwszą przejażdżkę nowym autobusem wspólnie z mieszkańcami odbył rano prezydent Krzysztof Chojniak, który pierwszym podróżnym wręczył drobne upominki.
- Dotychczas mogliśmy korzystać z sześciu nowoczesnych autobusów hybrydowych, które dotarły do nas na początku stycznia bieżącego roku. Dzisiaj do taboru komunikacji miejskiej dołącza siedem zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, a kolejnych pięć „eko-eMZeteK” jest aktualnie produkowanych i zostaną dostarczone w przyszłym roku. Jestem pewny ze sprostają one oczekiwaniom mieszkańców – mówił podczas briefingu prasowego prezydent Krzysztof Chojniak.
Prezydent poinformował również, że miasto złożyło już wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych.
Obecny na spotkaniu Rafał Zajas, przedstawiciel firmy Solaris producenta autobusów, przybliżył zakres techniczny nowoczesnych autobusów.
- Nowe pojazdy posiadają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring do obserwacji całego toru jazdy. Dodatkowo oprócz bojlera elektrycznego, zamontowano pompę ciepła, która zapewnia ekologiczne ogrzewanie - wyliczał.

Podczas spotkania z mediami Karol Szokalski, dyrektor ZDiUM, odniósł się również do zmian w rozkładzie jazdy, jaki funkcjonuje od końca wakacji.
- Obecnie obowiązuje tymczasowy rozkład jazdy. W tej chwili jesteśmy na etapie przyjmowania uwag od pasażerów. Wiemy, że oczekiwania są różne. Zweryfikujemy wszystkie postulaty, jakie spływają od mieszkańców, jeśli chodzi o użyteczność komunikacji miejskiej i rozważymy zasadność ich wprowadzenia – zaznacza dyrektor ZDiUM, Karol Szokalski.

Elektryczne autobusy ładowane są przy pomocy złącza plug-in (ładowanie wolne na zajezdni) mocą do 120kW oraz przy użyciu pantografu umieszczonego na dachu autobusu (ładowanie szybkie na pętlach) mocą do 450kW. Na zajezdni MZK wybudowanych zostało sześć dwustanowiskowych ładowarek do nocnego, wolnego ładowania. Natomiast na pętli przy ul. Dmowskiego ustawiono 2 stacje, a przy pętli ul. Słowackiego jedną do szybkiego ładowania autobusów. Pojazdy są całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w troje dwuskrzydłowych drzwi. Będą mogły przewieźć ok. 80 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących.

Na zakup autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania miasto pozyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączny koszt inwestycji to 55,3 mln zł, z czego ponad 22,7 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW.
Jak zaznacza prezes MZK Zbigniew Stankowski, nowe autobusy będą jeździły po wszystkich liniach. Jest to wymóg zapisany w otrzymanym dofinansowaniu.

Co znajdziemy w nowoczesnych, elektrycznych autobusach?
Autobusy wyposażone są m.in. w:
  • klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego;
  • automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru;
  • ładowarki USB w przedziale pasażerskim;
  • wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy naprzeciwko II drzwi;
  • tzw. „ciepły guzik” – zezwalający na otwieranie drzwi przez pasażerów w przypadku pracy klimatyzacji lub ogrzewania (zapobieganie nagrzania lub schłodzenia autobusu);
  • system informacji pasażerskiej, w skład którego wejdą elektroniczne tablice kierunkowe, 2 wewnętrzne monitory LCD pokazujące trasę przejazdu oraz komunikaty i system głosowej zapowiedzi przystanków;
  • monitoring przestrzeni pasażerskiej, kabiny kierowcy oraz obszaru przed czołem pojazdu, za pojazdem oraz prawego boku pojazdu.