Mł.asp. Aneta Błędniak-Kałka dzielnicowa Komendy Miejskiej Policji w Piotrkowie Trybunalskim w swojej codziennej służbie stara się być blisko mieszkańców i ich problemów. Dbając o ich bezpieczeństwo cyklicznie organizuje spotkania w Klubie Seniora podczas których omawia zgłaszane przez nich sytuacje budzące ich niepokój. Tym razem wspólnie z przedstawicielami Stowarzyszenia Przyjaciół ,, Mam sąsiada" rozmawiała z mieszkańcami bloku przy ulicy Krasickiego 3 w Piotrkowie Trybunalskim.

4 listopada 2021 roku o godzinie 17.00 w siedzibie Klubu Seniora przy ulicy Pawlikowskiego mł. asp. Aneta Błędniak-Kałka z rewiru dzielnicowych Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Piotrkowie Trybunalskim współdziałając z przedstawicielami Stowarzyszenia Przyjaciół ,, Mam sąsiada" poruszyła z mieszkańcami bloku przy ulicy Krasickiego 3 tematykę związaną z bezpieczeństwem w miejscu zamieszkania. Dużą część dyskusji z mieszkańcami poświęciła zasadom , których należy przestrzegać by nie paść ofiarą oszustów podszywających się pod przedstawicieli różnych instytucji, wykorzystujących różne ,,legendy",nakłaniających do przekazania im swoich oszczędności. Na co zwracać szczególną uwagę odbierając telefon z nieznanego numeru, kogo powiadomić, kiedy zauważymy coś niepokojącego, gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrażających naszemu bezpieczeństwu. Dzielnicowa apelowała o ostrożność w kontaktach z osobami, które pukają do naszych drzwi. Zweryfikowanie czy to na pewno przedstawiciel poczty, administracji czy też pracownik spółdzielni, pozwoli ustrzec nas przed kradzieżą pieniędzy czy też wartościowych przedmiotów, które przechowujemy w domu. Przypominała, że w kontaktach z nieznajomymi zawsze należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Spotkania z mieszkańcami swojego rewiru dzielnicowa prowadzi cyklicznie. Podczas spotkań przedstawia metody działania sprawców przestępstw, którzy jako jedno ze swoich narzędzi wybrali również internet, nakłaniając do zaciągania kredytów drogą bankowości internetowej. Piotrkowska dzielnicowa dociera też do mieszkańców z informacją o metodzie wyłudzania pieniędzy przy wykorzystaniu kodu „BLIK”. Oszuści dzwoniąc podają się za przedstawicieli banków, bądź za pośrednictwem komunikatorów podszywają się pod naszych znajomych i uzyskują kod z dostępem do naszych płatności. Mieszkańcy dowiadują się z jakim niebezpieczeństwem wiąże się podawanie swoich danych przez telefon.Spoofing telefoniczny to nic innego jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Spotkania z mieszkańcami mają charakter profilaktyczno-edukacyjny, a ich celem poprzez zwiększenie świadomości w tematyce pojawiających się zagrożeń jest poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

Dagmara Mościńska