zdjęcie
Zgodnie z zapowiedziami publikujemy najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi związane z klasyfikacją gruntów i budynków w kontekście ich opodatkowania.

Na początku tygodnia informowaliśmy, że w Piotrkowie Trybunalskim przeprowadzona została aktualizacja ewidencji gruntów i budynków, która jest podstawą do naliczania podatku od nieruchomości.

Zapowiadaliśmy także przedstawienie najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi związanych z ewidencją. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami.

Czym jest ewidencja gruntów i budynków i dlaczego jest aktualizowana?
Ewidencja gruntów i budynków jest jednym z najważniejszych rejestrów publicznych. Zawiera podstawowe informacje o gruntach, budynkach oraz lokalach, a także o właścicielach i podmiotach władających tymi obiektami. Dane zawarte w ewidencji stanowią między innymi podstawę gospodarki nieruchomościami, wymiaru podatków i świadczeń, planowania gospodarczego i przestrzennego, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, a także statystyki publicznej.
Aby ewidencja była przydatna dla mieszkańców oraz instytucji publicznych, musi być na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do obowiązujących przepisów, regulujących sposób jej prowadzenia.

Dlaczego przeprowadzono aktualizację w ostatnim okresie?
W 2013 a następnie w 2015 roku Minister Administracji i Cyfryzacji, na podstawie wydanych rozporządzeń, wprowadził bardzo istotne zmiany w sposobie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków. Jednocześnie zobowiązał starostów do podjęcia działań, mających na celu dostosowanie tego rejestru do nowych regulacji w ustalonym ustawowo terminie. Miasto Piotrków Trybunalski, jako jeden z nielicznych samorządów wywiązało się z tych obowiązków. W ramach kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów i budynków, przeprowadzonej w latach 2017-2019, rejestr ten został zaktualizowany i dostosowany do obowiązujących przepisów.

Jak wyglądała aktualizacja ewidencji?
Prace geodezyjne związane z modernizacją ewidencji wykonała wybrana w drodze przetargu nieograniczonego firma Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjno – Kartograficzne z Koszalina. Firma ta wykonała analizę materiałów źródłowych, przeprowadziła wywiad terenowy i niezbędne pomiary, a następnie opracowała dane i dokumenty wynikowe.

Jak zgłaszano uwagi do aktualizacji?
Każdy właściciel nieruchomości miał możliwość zapoznania się z wynikami prac geodetów w ramach tak zwanej procedury wyłożenia projektu operatu opisowo – kartograficznego do publicznego wglądu. O terminie i miejscu wyłożenia informowano mieszkańców według zasad wynikających z ustawy. W ramach przeprowadzonego wyłożenia można było również zgłaszać ewentualne uwagi lub zastrzeżenia. Każda ze zgłoszonych uwag została rozpatrzona przez pracownika urzędu a w przypadku stwierdzenia uchybień zobowiązano geodetów do wprowadzenia stosownych poprawek.

Jak klasyfikowane są grunty w ewidencji?
Grunty, które wykazane są w ewidencji, jako użytki rolne, czyli grunty orne, łąki, pastwiska, sady oraz grunty, na których wybudowane zostały budynki przeznaczone do produkcji rolniczej (np. takie jak spichlerze, przechowalnie owoców i warzyw, stodoły, budynki inwentarskie, budynki na sprzęt rolniczy) opodatkowane są bardzo niskim podatkiem rolnym, którego stawka, w zależności od powierzchni oraz klasy gruntów może wynosić od 0 do około 3 groszy za m2.
Znacznie wyższym podatkiem od nieruchomości, wynoszącym 48 groszy za m2, opodatkowane są inne grunty, które nie są wykazane w ewidencji, jako użytki rolne, czyli tak zwane tereny zurbanizowane i zabudowane (tereny mieszkaniowe, przemysłowe, rekreacyjno – wypoczynkowe, komunikacyjne, inne tereny zabudowane).
O tym w jaki sposób grunty zaliczane są do poszczególnych rodzajów użytków gruntowych, a co za tym idzie w jaki sposób są opodatkowane, zdecydował Minister wydając przepisy rozporządzenia. W wyniku przeprowadzonej aktualizacji i dostosowania zapisów ewidencyjnych do zmienionych przepisów podatek mógł ulec zmianom.

Warzywnik i trawnik to nie użytki rolne
Mieszkańcy często mylnie podnoszą, że wchodzące w skład ich działek budowlanych grunty biologicznie czynne, takie jak podwórza, trawniki, rabaty, kwietniki, warzywniki, drzewka owocowe, ogródki skalne, stanowią użytki rolne i powinny być opodatkowane podatkiem rolnym. Według przepisów rozporządzenia grunty zagospodarowane w ten sposób, znajdujące się w obrębie zabudowy, którą najczęściej wyznacza ogrodzenie nieruchomości, wykazywane są w ewidencji, jako grunty zabudowane i zurbanizowane i objęte są podatkiem od nieruchomości a nie podatkiem rolnym.

Co z byłymi gospodarstwami rolnymi?
Modernizacja wykazała, że na terenie miasta znajduje się wiele nieruchomości zabudowanych, które wykorzystywane były kiedyś do produkcji rolnej, ale produkcja ta została wiele lat temu zaniechana. Wyłączenie budynków z produkcji rolnej powinno skutkować zwiększeniem opodatkowania gruntów – powinny być opodatkowane podatkiem od nieruchomości, tak jak inne działki budowlane na terenie miasta. Właściciele, pomimo ustawowego obowiązku, nie zgłaszali zmiany sposobu użytkowania gruntów do urzędu. Powodowało to korzyści finansowe z jednoczesnym uszczupleniem wpływów podatkowych miasta. W takich sytuacjach wzrost podatku może być największy. Zmienione przepisy rozporządzenia przesądziły również, że siedlisko gospodarstwa rolnego uznawane jest za grunty rolne w przypadku, jeżeli w granicach tego siedliska znajdują się budynki przeznaczone do produkcji rolniczej. Wybudowanie przez rolnika budynku mieszkalnego oraz innych budynków gospodarczych, takich jak komórki, garaże, kotłownie, czy szopy, skutkuje tym, że grunty takie wykazywane są w ewidencji gruntów, jako tereny mieszkaniowe i opodatkowane są podatkiem od nieruchomości.

Czy mogę jeszcze zgłosić uwagi do aktualizacji? Jeśli tak to gdzie?
Pomimo zakończenia prac modernizacyjnych i upłynięcia ustawowych terminów, w ramach których mieszkańcy mogli składać uwagi lub zastrzeżenia do danych opracowanych przez firmę geodezyjną, Urząd Miasta na bieżąco udziela niezbędnych wyjaśnień i informacji związanych z przeprowadzoną modernizacją.
Wniosek o udzielenie takich wyjaśnień należy kierować w formie pisemnej na adres Urzędu Miasta, Referat Geodezji, Kartografii i Katastru, ul. Szkolna 28 lub telefonicznie pod numery telefonów 732-18-05 lub 732-18-11.
W przypadku, gdyby okazało się, że dane opracowane zostały w sposób nieprawidłowy, urząd wystąpi do firmy geodezyjnej o opracowanie nowych, prawidłowych danych, w ramach przysługującej rękojmi za wady a następnie przeprowadzi odpowiednią aktualizację. Właściciel nieruchomości może również dokonać zmian w sposobie użytkowania swoich gruntów lub budynków, które będą miały wpływ na wysokość ich opodatkowania. W takim przypadku obowiązujące przepisy nakładają na niego obowiązek zgłoszenia zmiany do urzędu w ciągu 30 dni oraz dostarczenia dokumentacji geodezyjnej, która potwierdzała będzie dokonanie zmian. Koszty sporządzania takiej dokumentacji ponoszą zainteresowani.