zdjęcie
Masz pytania, co do klasyfikacji gruntu, od którego nalicza się podatek od nieruchomości? Zgłoś się do Urzędu Miasta. Wszelkie uwagi zostaną sprawdzone, a ewentualne wątpliwości rozwiane.
Od lutego 2017 roku do grudnia 2019 roku w Piotrkowie Trybunalskim firma zewnętrzna przeprowadzała aktualizację ewidencji gruntów i budynków, czyli spisu, który między innymi jest podstawą do naliczania wysokości podatku od gruntów oraz budynków. Konieczność przeprowadzenia aktualizacji wynikała z wymogów prawa i miała na celu dostosowanie ewidencji do nowych przepisów. Wiele zmian wprowadzonych zostało również w związku z zaniechaniem obowiązku zgłaszania zmian do urzędu o gruntach oraz budynkach przez właścicieli nieruchomości.

- Po zakończeniu prac przez firmę każdy mieszkaniec miał możliwość zapoznania się ze zaktualizowaną ewidencją i – w przypadku wątpliwości - zgłosić swoje uwagi – tłumaczy Krzysztof Studziżur, Geodeta Miasta, zaznaczając, że Urząd prowadził wówczas szeroko zakrojoną akcję informacyjną zachęcając do zapoznania się z nową ewidencją gruntów.
Na podstawie zaktualizowanych danych od początku 2020 roku magistrat wysyła informacje podatkowe w celu zaktualizowania podstaw dla wymiaru podatku od gruntów oraz budynków. U niektórych piotrkowian pojawiają się wątpliwości co do rodzaju i wysokości naliczonego podatku. Dlatego - mimo, że każdy z podatników miał już możliwość zapoznania się z danymi dotyczącymi swojej nieruchomości
- Urząd Miasta wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców i po raz kolejny daje możliwość wniesienia ewentualnego zapytania co do przyczyny oraz podstawy wprowadzonych zmian.

- Każda wątpliwość zgłoszona przez właściciela nieruchomości zostanie szczegółowo zbadana, a następnie Urząd udzieli wyjaśnień. W przypadku, kiedy z przekazanych informacji wynikało będzie, że prace wykonane zostały nieprawidłowo, wystąpimy do firmy odpowiedzialnej za przeprowadzenie aktualizacji, która w ramach gwarancji będzie musiała naprawić swój błąd – wyjaśnia Krzysztof Studziżur. Wówczas wymiar podatku zostanie wyliczony na nowo.

Według obowiązujących przepisów właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zgłaszania zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków w ciągu 30 dni. W związku z tym wszystkie zmiany, które zaistniały po zakończeniu prac geodezyjnych wymagają odrębnego zgłoszenia i dostarczenia dokumentów, które je potwierdzają.

Wszelkie zapytania dotyczące zaktualizowanej ewidencji gruntów i budynków można zgłaszać zarówno pisemnie, jak i telefonicznie na adres Urzędu Miasta, Referat Geodezji, Kartografii i Katastru, ul. Szkolna 28, tel. 732-18-05 lub 732-18-11.
Jeszcze w tym tygodniu na stronie www.piotrkow.pl zaprezentujemy „Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi” dotyczące aktualizacji ewidencji gruntów i klasyfikacji podatków.
Zachęcamy do śledzenia strony i zapoznania się z materiałami, a wszelkie pytania można kierować na ww. numery telefonów.