Przywództwo w organizacji – jak stać się prawdziwym liderem?

Lider to pozycja, której nie da się zdobyć – trzeba na nią zasłużyć. Jak to zrobić? Jakie są cechy lidera doskonałego, za którym jego zespół pójdzie w ogień? I dlaczego nie ma to nic wspólnego z zarządzaniem ludźmi? Odpowiedzi na te pytania kryje przywództwo w organizacji, czyli szkolenie przeznaczone dla osób, które chcą stać się liderami w pełnym tego słowa znaczeniu.

Przywództwo w organizacji a zarządzanie ludźmi

Wiele osób mylnie identyfikuje przywództwo w organizacji z zarządzaniem zespołem, tymczasem są to dwa różne pojęcia. Do zarządzania wystarczy odpowiednio wysokie stanowisko, które można zdobyć lub otrzymać. Do pozycji lidera natomiast nie można dojść w sensie zawodowym – jest to tytuł, na który trzeba sobie zasłużyć. Liderem można stać się w świadomości swoich pracowników, jeśli posiada się odpowiednie cechy, dzięki którym w naturalny sposób uznają oni swojego przełożonego za przywódcę. Czy to znaczy, że prawdziwymi liderami mogą stać się jedynie wybrani, którzy urodzili się z właściwym zestawem cech? Absolutnie nie – jest to osiągalne dla każdej osoby, która będzie chciała poznać – i wprowadzić w życie – zasady i wartości, jakimi kierują się najlepsi przywódcy.

Szkolenie z przywództwa w organizacji pozwala zyskać wszystkie narzędzia niezbędne do tego, by zdobyć zaufanie, szacunek i zaangażowanie swoich pracowników. Pozytywnie nastawiony, zmotywowany zespół, który chętnie podzieli się z firmą swoim czasem i umiejętnościami, to podstawa dobrze funkcjonującego, odnoszącego sukcesy przedsiębiorstwa. Biorąc udział w szkoleniu liderów, można zyskać wszystkie narzędzia niezbędne do tego, by umieć taki zespół stworzyć i dobrze mu przewodzić.

Lider doskonały, czyli – jaki?

Przyjrzyjmy się sytuacji, w której zespół nie ma lidera, a jedynie osobę zarządzającą – wysoko postawioną w hierarchii firmy, która wydaje polecenia i wymaga wyników, nie dbając przy tym o komunikację z zespołem. Czy podlegający jej pracownicy znają jej wizję? W najlepszym wypadku, tylko pobieżnie. Czy są w stanie identyfikować się z firmą i zaangażować się w jej projekty? Niestety, nie. Czy w ich oczach jest to osoba na pozycji lidera? Tutaj odpowiedź również brzmi – nie. W efekcie praca ogranicza się do wykonywania poleceń, nie ma w niej miejsca na motywację, zaangażowanie, kreatywne rozwiązywanie problemów. Zespołowi trudno jest podążać w jednym kierunku bez lidera, realizować spójną wizję marki. Co więcej, w takiej sytuacji w pracy często obecny jest stres, a zatrzymanie na dłużej dobrych, wykwalifikowanych pracowników jest trudne.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, kiedy zespół jest pod opieką prawdziwego lidera, czyli osoby, która budzi uznanie i zaufanie pracowników, w efekcie czego w naturalny sposób jest przez nich uznana za przywódcę. Jest to osoba dbająca o otwartą i zdrową komunikację w zespole, słuchająca każdego pracownika i interesująca się jego rozwojem. Lider jako pierwszy zajmie się problemami zespołu, przy czym pozwoli mu także na zaproponowanie swoich rozwiązań. Będzie dbał o motywację pracowników, wzajemne zrozumienie i szacunek. W efekcie podlegająca mu grupa będzie dobrze rozumiała jego wizję firmy i sposób realizowania projektów. Chętnie przyjmie powierzone jej zadania, a realizowanie celów będzie stanowiło dla niej wyzwanie, którego z przyjemnością się podejmie. Jeśli lider zadba o rozwój każdego z pracowników, odwdzięczą się mu oni zaangażowaniem w każdy projekt i w życie firmy. W efekcie można stworzyć doskonale współpracujący, zmotywowany zespół, któremu żadne wyzwanie nie będzie straszne.

Zostanie prawdziwym, poważanym liderem jest możliwe dla każdej osoby, która chce się dowiedzieć, jak powinno wyglądać przywództwo w organizacji. Jest to szkolenie idealne dla menagerów i innych osób, które chcą przygotować się do współpracy z zespołem. Pozwala zrozumieć mechanizmy, kryjące się za przewodzeniem grupie ludzi w warunkach organizacji w taki sposób, by zyskać najlepsze efekty.