DSC_1989
Sześć nowoczesnych autobusów hybrydowych wyruszyło dziś (17.01) na ulice Piotrkowa i będą obsługiwały praktycznie wszystie linie funkcjonujące w mieście. To początek wymiany floty autobusowej na przyjazną dla środowiska.
Wymiana autobusów na elektryczne i hybrydowe to jedna z największych inwestycji piotrkowskiego samorządu w ekologię. Pierwsze "miękkie" hybrydy przyjechały do naszego miasta pod koniec grudnia ubiegłego roku (pisaliśmy o tym

TUTAJ

). Następnie odbyły się szkolenia dla kierowców i osób, które będą je naprawiać. W poniedziałek (17.01) autobusy wyruszyły na miasto i będą do dyspozycji pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej.

- Tak, jak zapowiadaliśmy. W styczniu pierwsze autobusy hybrydowe wyjechały na ulice Piotrkowa. W połowie roku tabor uzupełnimy o kolejne 7 autobusów elektrycznych z całym osprzętem. Cieszę się, że mieszkańcy są zadowoleni w nowych, wygodnych i komfortowych oraz co ważne ekologicznych autobusów. Spełniają wszystkie wymagania osób starszych oraz niepełnosprawnych - mówił prezydent Krzysztof Chojniak, po odbyciu przejazdu nowym ekologicznym autobusem i zaznaczył, że w przyszłym roku po piotrkowskich ulicach będzie jeździło łącznie 18 eko-autobusów, ponieważ w 2024 roku miasto zakupi kolejne 5 "elektryków".

Jak zaznacza Zbigniew Stankowski, prezes MZK, nowe hybrydowe autobusy będą obsługiwać wszystkie linie. Oznacza to, że każdy będzie miał okazję skorzystać z nowego taboru komunikacji miejskiej. - W najbliższych dniach, w autobusach będziemy mogli usłyszeć głos lektora, który poinformuje nas o tym, na jakim przystanku się obecnie znajdujemy.

Pierwsi pasażerowie nie kryli zadowolenia z nowego taboru. Po pierwszym przejeździe wymieniali zalety autobusów hybrydowych. – Są na pewno wygodniejsze, pachnące i cichsze, dzięki czemu komfort podróżowania jest lepszy. Niskie podłogi poprawią bezpieczeństwo podczas wysiadania. Jest to szczególnie ważne w okresie zimowym, ponieważ opuszczanie autobusu odbywa się praktycznie na poziomie chodnika więc łatwiej utrzymać równowagę – podkreślali zgodnie pasażerowie linii „O” zapytani podczas jednego z przejazdów.

Zakup hybryd w całości pokryty jest ze środków budżetu miasta i wyniósł 8,4 mln zł.

Z kolei na zakup autobusów elektrycznych miasto pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie na zakup „elektryków” wraz ze stacjami ładowania i szkoleniem kadry wydamy 55,3 mln zł. Montaż finansowy: 32,6 mln zł są to środki własne, a 22,75 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW.
- Dofinansowanie jest istotne, jednak warto podkreślić duży wysiłek finansowy z budżetu miasta, czyli pieniędzy mieszkańców. Wyłożymy na to zadanie prawie 32,6 mln zł - podsumowuje prezydent Krzysztof Chojniak.