Pierwsze trzy "miękkie" hybrydy przyjechały w poniedziałek, 19 grudnia na zajezdnię MZK. W najbliższych dniach dołączą do nich kolejne trzy takie autobusy. Wymiana taboru na przyjazny środowisku nabiera realnego kształtu.
- Są to niewątpliwie autobusy bardzo wygodne i ekologiczne - mówi prezydent Krzysztof Chojniak, który dziś w bazie MZK oglądał pierwsze trzy "miękkie" hybrydy wyprodukowane dla naszego miasta.
- Pozostałe trzy dotrą jeszcze do końca roku, i tak jak zapowiadaliśmy, w pierwszych dniach stycznia wyjadą na ulice Piotrkowa. Kolejna transza to będą już to autobusy elektryczne, które przyjadą do nas mniej więcej w połowie roku. Najpierw będzie to siedem autobusów, a w 2024 r. następnych pięć "elektryków" - zapowiada prezydent.
Jak informuje Zbigniew Stankowski, prezes MZK najbliższe dni będzie to czas, aby przygotować autobusy do kursów. - W pierwszej kolejności trzeba będzie autobusy zarejestrować, podpisać umowę dzierżawy oraz ubezpieczyć. To również czas na przeprowadzenie szkoleń dla kierowców oraz mechaników.
Przypominamy, że umowa oprócz zakupu sześciu miękkich hybryd obejmuje również usługę serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego, szkolenia dla kierowców i osób, które będą je naprawiać. Firma dostarczy także zestaw specjalistycznego oprogramowania i narzędzi służących do diagnostyki i serwisu autobusów. Koszt zakupu autobusów hybrydowych oraz szkolenia załogi MZK to blisko 8,4 mln zł.
Całą procedurę zakupu ekologicznych autobusów, czyli zarówno 6 miękkich hybryd oraz 12 „elektryków”, w imieniu miasta prowadzi Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta.
Wymiana taboru realizowana jest w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie na zakup „elektryków” wraz ze stacjami ładowania i szkoleniem kadry wydamy 55,3 mln zł. Montaż finansowy: 32,6 mln zł są to środki własne, a 22,75 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW.
- Dofinansowanie jest istotne, jednak warto podkreślić duży wysiłek finansowy z budżetu miasta, czyli pieniędzy mieszkańców. Wyłożymy na to zadanie prawie 32,6 mln zł - podsumowuje prezydent Krzysztof Chojniak.
*****
„Miękka hybryda” (mild hybrid) Solarisa składa się z trzech podstawowych elementów: maszyny elektrycznej, systemu magazynowania energii i sterownika układu odpowiedzialnego za nadzorowanie pracy systemu. Maszyna elektryczna spełnia dwa zadania: jest generatorem, który podczas hamowania odzyskuje energię i ładuje baterie, a następnie w trakcie przyspieszania zamienia się w silnik elektryczny, który wspomaga pracę silnika spalinowego.
- Pozostałe trzy dotrą jeszcze do końca roku, i tak jak zapowiadaliśmy, w pierwszych dniach stycznia wyjadą na ulice Piotrkowa. Kolejna transza to będą już to autobusy elektryczne, które przyjadą do nas mniej więcej w połowie roku. Najpierw będzie to siedem autobusów, a w 2024 r. następnych pięć "elektryków" - zapowiada prezydent.
Jak informuje Zbigniew Stankowski, prezes MZK najbliższe dni będzie to czas, aby przygotować autobusy do kursów. - W pierwszej kolejności trzeba będzie autobusy zarejestrować, podpisać umowę dzierżawy oraz ubezpieczyć. To również czas na przeprowadzenie szkoleń dla kierowców oraz mechaników.
Przypominamy, że umowa oprócz zakupu sześciu miękkich hybryd obejmuje również usługę serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego, szkolenia dla kierowców i osób, które będą je naprawiać. Firma dostarczy także zestaw specjalistycznego oprogramowania i narzędzi służących do diagnostyki i serwisu autobusów. Koszt zakupu autobusów hybrydowych oraz szkolenia załogi MZK to blisko 8,4 mln zł.
Całą procedurę zakupu ekologicznych autobusów, czyli zarówno 6 miękkich hybryd oraz 12 „elektryków”, w imieniu miasta prowadzi Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta.
Wymiana taboru realizowana jest w oparciu o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łącznie na zakup „elektryków” wraz ze stacjami ładowania i szkoleniem kadry wydamy 55,3 mln zł. Montaż finansowy: 32,6 mln zł są to środki własne, a 22,75 mln zł stanowi dofinansowanie z NFOŚiGW.
- Dofinansowanie jest istotne, jednak warto podkreślić duży wysiłek finansowy z budżetu miasta, czyli pieniędzy mieszkańców. Wyłożymy na to zadanie prawie 32,6 mln zł - podsumowuje prezydent Krzysztof Chojniak.
*****
„Miękka hybryda” (mild hybrid) Solarisa składa się z trzech podstawowych elementów: maszyny elektrycznej, systemu magazynowania energii i sterownika układu odpowiedzialnego za nadzorowanie pracy systemu. Maszyna elektryczna spełnia dwa zadania: jest generatorem, który podczas hamowania odzyskuje energię i ładuje baterie, a następnie w trakcie przyspieszania zamienia się w silnik elektryczny, który wspomaga pracę silnika spalinowego.