UM Piotrków Trybunalski: E-usługi coraz popularniejsze
Blisko 20 tysięcy spraw złożono w ubiegłym roku do magistratu za pośrednictwem e-usług. Minione miesiące pokazały, że mieszkańcy coraz chętniej korzystają z elektronicznej formy załatwiania spraw urzędowych choć do ideału jeszcze daleko.
Piotrkowski Urząd Miasta od lat stawia na informatyzację i wdrażanie elektronicznych usług dla swoich klientów.
- To najlepsza i najwygodniejsza forma załatwiania spraw urzędowych. Bez konieczności wychodzenia z domu, w dogodnych dla nas godzinach, w każdy dzień tygodnia, a nie jedynie w godzinach pracy Urzędu Miasta. Do także skrócenie czasu na załatwienie interesującej nas sprawy mówi o zaletach korzystania z e-usług Bogdan Munik, sekretarz miasta.
Kluczem do e-usług jest posiadanie Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, dzięki którym można mnóstwo spraw urzędowych (nie tylko tych dotyczących magistratu) załatwiać na platformie ePUAP. Profil Zaufany najszybciej i najłatwiej założyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Choć e-usługi są dostępne w piotrkowskim magistracie od lat to ubiegły rok był pod względem ich wykorzystania przez klientów wyjątkowy.
- Rzeczywiście zaobserwowaliśmy zwiększenie zainteresowania e-usługami, ale chcielibyśmy żeby jeszcze więcej spraw było załatwianych przez internet. Korzystają na tym wszyscy, ale najbardziej klienci, dla których to po prostu wygoda podkreśla Bogdan Munik.
Na zwiększenie zainteresowania elektronicznym załatwianiem spraw wpływ miała także pandemia. Widać to na przykładzie m.in. pism wpływających do urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP.
- Liczba pism wpływających w ten sposób do Urzędu Miasta, w pierwszym kwartale 2020 roku, średnio miesięcznie wyniosła 683, a w trzech kolejnych kwartałach było to już ponad 1100 pism miesięcznie wylicza Renata Karbowniczek, dyrektor Biura Obsługi Mieszkańców dodając, że w ubiegłym roku nastąpił także duży wzrost zainteresowania systemem e-płatności.
- Funkcjonuje on od 2018 roku, ale przez początkowy okres zainteresowanie taką formą płatności oscylowało wokół 20 rocznie. Z kolei w 2020 roku było ich aż 259 wylicza.
Od kwietnia zaobserwowaliśmy także wzrost ilości e-maili wpływających do magistratu. Średnio było to 2530 maili, czyli o około 800 więcej niż w I kwartale 2020 roku.
- Warto dodać, że duża część z nich to maile, które nosiły znamiona pism urzędowych. Można to zaliczyć do kolejnych spraw załatwianych elektronicznie, które nie mieszczą się w naszych statystykach wyjaśnia dyrektor Karbowniczek.
Niecałe 800 spraw w ubiegłym roku załatwiono poprzez elektroniczne zgłoszenie wniosku w Referacie Komunikacji.
- Zaobserwowaliśmy wzrost takich wniosków w stosunku do poprzedniego roku. Bez wątpienia też więcej osób korzysta z elektronicznej komunikacji, aby zasięgnąć informacji czy pobrać wniosek dodaje Joanna Westrych, kierownik Referatu Komunikacji.
Bardzo dobrze wyglądają statystki e-usług w Referacie Ewidencji Ludności, gdzie poprzez internet możemy złożyć wniosek o m.in. zameldowanie/wymeldowanie czy wyrobienie dowodu osobistego. Około 40 procent spraw załatwianych jest tutaj z wniosków elektronicznych.
Warto przypomnieć, że dzięki projektowi E - geodezja przeprowadziliśmy cyfryzację zasobów geodezyjnych z równoczesną aktualizacją danych, a także szeroko zakrojoną inwentaryzacją. Na bazie zdigitalizowanych danych utworzyliśmy geoportal, który służy kilku grupom odbiorców: geodetom, rzeczoznawcom, urzędnikom, projektantom, komornikom oraz mieszkańcom. W 2020 roku przy użyciu geoportalu złożono do Urzędu 2722 wnioski.
730 zgłoszeń elektronicznych odnotowano w 2020 roku w Urzędzie Stanu Cywilnego.
- To duży wzrost, bo wcześniej takie wnioski wpływały sporadycznie. Liczymy, że ten rok, pod tym względem będzie jeszcze lepszy i zachęcamy do korzystania z takich formy załatwiania spraw podsumowuje Małgorzata Lachowicz-Skrzyńska, kierownik USC.
Warto zaznaczyć, że piotrkowski magistrat znajduje się wśród liderów wdrażania elektronicznej administracji. Dowodzą temu liczne nagrody przyznane w tej kategorii przez instytucje zewnętrzne. Mimo, że widoczny jest znaczny wzrost zainteresowania e-usługami, to dążymy do tego, aby zdecydowana większość spraw była zgłaszanych elektronicznie niż w sposób tradycyjny.
Zapraszamy na stronę
. Na tej stronie znajdziemy m.in. wszelkie informacje o załatwianiu spraw przez internet, e-usługi dostępne w magistracie oraz funkcję e-płatności.
Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego,
piotrkow.pl/nasze-miasto-t70/aktualnosci-a75/e-uslugi-coraz-popularniejsze-r16954
Autor: krystian