Kiedy warto zdecydować się na prowadzenie biznesu w oparciu o działalność franczyzową? Czym właściwie jest franczyza i kto jest jej adresatem? Franchising, czyli popularna franczyza jest systemem dystrybucji towarów, usług lub technologii, opartym o sieć powiązań pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcami. Niezależne przedsiębiorstwa, współpracujące nieustannie i ściśle tworzą sieć franczyzową, opierającą się o wspólne warunki, zawarte w umowie franczyzy.Sieć tworzy właściciel znaku towarowego oraz koncepcji prowadzenia działalności pod jego nazwą oraz podmioty partnerskie, realizujące tę strategię w oparciu o umowę franczyzy. 

Dla osób przedsiębiorczych, chcących rozpocząć działalność gospodarczą franczyza jest znakomitym sposobem na rozwój. Działalność franczyzowa wiąże się z mniejszym ryzykiem rozpoczęcia biznesu, niż w przypadku otwarcia zupełnie nowej firmy. Prowadzenie biznesu pod szyldem sieci dystrybucyjnej niesie za sobą takie korzyści jak: korzystanie z już rozpoznawalnej marki, ułatwiające pozyskanie klientów, znających jakość oferty, a także dostęp do materiałów promocyjnych i strategii, ukierunkowanej i sprawdzającej się pod kątem zwiększania zysków. Franczyzobiorca korzysta z how-know franczyzodawcy, w zamian za co zobowiązany jest do wywiązywania się z obowiązków na rzecz franczyzodawcy.

Obowiązki franczyzobiorcy wobec franczyzodawcy

Biznes na zasadach franczyzy opiera się o umowę, w której zawarte są prawa i obowiązki obydwu jej stron. Franczyzobiorca, korzystając z wielu profitów jest zobowiązany wywiązywać się z obowiązków, ciążących na nim w związku z umową franczyzy. Najczęściej do obowiązków franczyzobiorcy należy finansowanie inwestycji, czyli konieczny jest wkład własny w rozwój biznesu. Na rzecz franczyzodawcy należy regularnie przekazywać część zysków z prowadzonego punktu dystrybucji, a także wspierać rozwój marki za pomocą ściśle określonych działań. W punkcie powinna obowiązywać stylistyka oraz zakres asortymentowy zgodne z umową. W zdecydowanej większości przypadków franczyzodawca ingeruje w asortyment, wystrój oraz formy działalności franczyzobiorców, dlatego ten rodzaj biznesu nie sprawdzi się w przypadku osób, ceniących swobodę i niezależność.

Dla kogo franczyza jest odpowiednim pomysłem na biznes?

Franczyza i szanse na rozwój działalności

Umowa franczyzy jest niezwykle istotnym dokumentem, według którego określane są warunki współpracy, obowiązki oraz możliwości rozwoju biznesu. Franczyza, zakładająca rozwój sieci dystrybucyjnej może wiązać się z koniecznością otwierania nowych punktów dystrybucji na danym terenie przez franczyzobiorca (franczyza wielokrotna). Jeżeli na danym terenie franczyzobiorca posiada monopol na daną markę, wtedy mamy do czynienia z masterfranczyzą. Korzyści, płynące z dostępu do metod i narzędzi rozwoju strategii marketingowej, szkoleń pracowniczych oraz tajemnic handlowych sprawiają, że biznes franczyzowy jest niezmiennie atrakcyjną firmą rozwoju własnej działalności. Niewielkie ryzyko oraz dostęp do wielu profitów są jednak obciążone koniecznością dostosowania się do reguł franczyzodawcy oraz dokonywania podziału zysków z prowadzonej działalności.

Więcej informacji

Informacje dodatkowe znajdziesz na portalu Franczyza w Polsce gdzie dostępne są aktualności z rynku, baza sieci, a także wiele szczegółowych raportów i opracowań.